Röt ifrån mot svenska laget: ”Fattade ingenting”

Illustration

Sport

Röt ifrån mot svenska laget: ”Fattade ingenting”

Av RedaktionenPublicerad: 26 juni 09:302 min

Spelarna ville dricka vatten under skadeavbrotten.

Det fick de absolut inte göra.

– Jag förstod faktiskt ingenting, säger Gabriel Gudmundsson.

Svenska spelare blev skarpt tillsagda när de försökte dricka vatten vid skadeavbrott.

Flera spelare och experter förstod inte den nya regeln.

Regeln ska förhindra taktiska genomgångar under spelstopp.

Regelboken till VM har blivit ett par sidor tjockare.

Spelarna får till exempel inte ta mer än fem sekunder på sig vid inkast eller hålla handen för munnen när de pratar.

Det är inte heller tillåtet att dricka vatten medan spelare får vård på planen. Den regeln höll huvuddomaren Iván Barton och hans team hårt på under matchen mellan Sverige och Japan.

Vid flera tillfällen blev spelarna tillsagda på skarpen när de greppade vattenflaskan.

TV4-profilen Siavoush Fallahi konstaterade att domaren ”blev galen” när de svenska spelarna drack i samband med Isak Hiens skada.

Benjamin Nygren blev ställd av tillsägelserna.

– Jag vet inte vad som hände, jag fattade ingenting. Jag vet inte vad han menade.

Gabriel Gudmundsson var lika förundrad.

– Jag förstod faktiskt ingenting. Vår spelare ligger ner och det är klart att man kan gå och fylla på lite. Jag förstod faktiskt inte vad de höll på med där, säger han.

Viktor Gyökeres hade flera duster med domarna. Vattendrickandet var en av dem.

– Det kändes som att de var i gång på alla sätt och vis. Igångsättningar, vi fick inte gå och dricka vatten. Det förstår jag inte riktigt, när man vet att man har lite tid på sig.

Jo, den säger att spelare enbart får dricka vatten under de planerade vattenpauserna. Vid skadeavbrott får nämligen inte spelare vara i den tekniska zonen vid avbytarbänken. Detta för att förhindra taktiska genomgångar under pågående spel.

Alexander Isak hade stenkoll på den nya regeln.

– Ja, men det är en av reglerna de har berättat om för oss. När en spelare ligger skadad får man inte ta vattenpaus eller ha taktiska möten.

Gustaf Lagerbielke anser ändå att det är ”lite fuffens” med förändringarna som skett på regelfronten.

Det måste vara svårt när det dyker upp massa nya småregler?

– Vi drack ändå. Så det spelade inte så stor roll.

Expressen erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se

ANNONS

Dela artikel:Laddar…

Vi använder cookies

Vi använder cookies för nödvändiga funktioner samt, vid ditt samtycke, statistik och marknadsföring.

Nödvändiga

Krävs för att webbplatsen ska fungera.

Alltid aktiv

Statistik

Hjälper oss förstå hur webbplatsen används.

Marknadsföring

Används för marknadsföring och annonser.

Läs mer i integritetspolicyn och cookiepolicyn.