
Illustration
Nordfeldts reaktion på petningen
DALLAS. Att peta en målvakt är alltid laddat.
Sverige valde att göra det mitt i ett VM.
– Kribba tog det otroligt bra, säger assisterande förbundskaptenen Sebastian Larsson.
Kristoffer Kribba Nordfeldt hade inte gjort några stora misstag i de två inledande VM-matcherna.
Samtidigt hade han släppt in sex mål och inte stått för några högkaratiga räddningar.
Då valde landslagsledningen att peta honom till förmån för Jacob Widell Zetterström mot Japan.
Assisterande förbundskaptenen Sebastian Larsson tillstår att det är laddat att skifta målvakt mitt i en turnering.
– Klart att Graham (Potter, förbundskapten) är fullt medveten om alla val han gör och vad det betyder och inte betyder och vikten av dem. Det är ju så: målvakten är bara en position och det är vanligare att skifta bland utespelare, säger Larsson.
Vad var det viktigaste skälet till bytet?
– Det får Graham gå in på, om han vill svara på det.
Nordfeldt har inte uttalat sig om petningen ännu. Han gick genom den mixade zonen efter matchen mot Japan utan att stanna (vilket han inte behövde då han inte hade spelat) och deltog heller inte på fredagens pressträff.
Vi frågar därför Sebastian Larsson om hur Nordfeldt reagerade på petningen.
– Kribba tog det otroligt bra, precis som den fantastiskt professionella kille och spelare han är. Det var såklart inte det roligaste beskedet att få. Men Grahams beslut grundar sig alltid i vilka som är våra bästa möjligheter att vinna kommande match.
– Nu föll valet på Jacob som gick in och gjorde en jättebra insats. Men det är klart att det är ett tufft besked för Kribba att få. Men det är få spelare som hanterar det professionellt som honom.
Widell Zetterström har inte märkt av några sura miner hos Nordfeldt efter petningen. Snarare tvärtom.
– Vi har en väldigt tajt, fin målvaktsgrupp. Nu har vi varit med varandra under en längre period och oavsett vem av oss som spelat så har alla fått fantastiskt fint stöd av de andra.
Sa han något till dig före eller efter matchen?
– Det var vanligt peppande: gå ut och tro på dig själv och gör det du kan. Det betyder väldigt mycket att få jobba med en sådan här fin grupp.
Alla räknar med att du ska stå i nästa match, gör du också det?
– Jag har inte tänkt speciellt mycket på det. Vem som spelar är inte mitt beslut och då är det dumt att lägga fokus på det, hävdar Widell Zetterström.
ANNONS
Senaste nyheter
Förhandlar om en försäljning
AIK är på väg att sälja Erik Flataker. Enligt uppgifter till Expressen förhandlar klubben med...

Elangas ord till extrapappan efter målet: Finaste priset
Målet tog Sverige till sextondelsfinal. Efteråt sms:ade matchhjälten Anthony Elanga sin extrapappa i England. Han...

Blågults reaktion på scenerna i Sverige
DALLAS. Tusentals svenskar såg Sverige gå vidare i VM ute i sommarnatten. De smått galna...

Icardi stoppas från att lämna Argentina
Mauro Icardi, 33, får inte lämna Argentina, rapporterar inhemska medier. Fotbollsspelaren har inte betalat för...
