Marketa Vondrousova stängs av – nekade dopingtest

Illustration

Sport

Marketa Vondrousova stängs av – nekade dopingtest

Av RedaktionenPublicerad: 22 juni 16:351 min

Marketa Vondrousova stängs av från tennisen i fyra års tid.

Den tidigare Wimbledon-vinnaren nekade att ta ett dopingtest.

Den tjeckiska tennisspelaren dominerade på det gröna gräset i England under 2023.

Men i december förra året valde hon att inte genomföra ett dopingtest i sitt hem.

I anti-dopingsreglerna står det att utgångspunkten för en sanktion när en spelare vägrar att lämna ett test måste vara densamma som om spelaren hade testat positivt.

26-åringen själv hävdar att dopingskontrollanten som besökte henne i sitt hem inte följde reglerna och identifierade sig inte, enligt The Sun.

Vondrousova får maxstraff och stängs av i fyra år från tennisen. Ett straff som kommer att pågå fram till 21 juni 2030.

Tjeckiskan skulle vara med och spela Wimbledon, men kommer nu inte att få medverka.

Expressen erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se

ANNONS

Dela artikel:Laddar…

Vi använder cookies

Vi använder cookies för nödvändiga funktioner samt, vid ditt samtycke, statistik och marknadsföring.

Nödvändiga

Krävs för att webbplatsen ska fungera.

Alltid aktiv

Statistik

Hjälper oss förstå hur webbplatsen används.

Marknadsföring

Används för marknadsföring och annonser.

Läs mer i integritetspolicyn och cookiepolicyn.