
Illustration
Märket beslagtas i fem år: Det är bara dumt
Ser du det lilla märket på Yasin Ayaris arm? Det ska beslagtas i fem år. – Det ser bara dumt ut, säger NRK:s expert Kristoffer Lökberg.
Fifa har infört nya ”debut”-märken på VM-tröjor som ska sparas i fem år för att sedan läggas som samlarkort. Kritiker menar att det nya greppet bara handlar om pengar. Liknande märken har sålts dyrt inom baseball.
När Sverige krossade Tunisien i VM-premiären hade tio av elva spelare ett speciellt märke på sin tröja. Alla utom Victor Nilsson Lindelöf, som spelade VM 2018, sprang runt med emblemet ”debut” på högerärmen.
Fifa har inför mästerskapet i Nordamerika lanserat fyra nya märken som alla ska bevaras till 2031. Då tar det amerikanska företaget Topps över rättigheterna över samlarkorten i Fifas alla turneringar – och då ska de signerade emblemen som Alexander Isak och Viktor Gyökeres bar i öppningsmatchen slumpmässigt placeras ut i samlarkort.
I Norge, som inte spelat ett VM sedan 1998, hade alla elva startspelare och fem inhoppare ”debut”-märket på sig. En av dem: målvakten Örjan Nyland. – Det är väl bara ett sätt att tjäna pengar. Det är så fotbollen har blivit och det lär säkert inte förändras. Om det är en stor spelare lär det säkert bli ett väldigt populärt märke, säger 35-åringen.
Hur mycket tror du att ditt märke kommer säljas för? – Det har jag ingen aning, men helt säkert inte så mycket pengar jämfört med de största stjärnorna.
Legacy (spelare som gjort minst fem VM): Lionel Messi, Cristiano Ronaldo, Luka Modric, Manuel Neuer och Yuto Nagatomo. Golden boot (bäste målskytt i ett VM): Kylian Mbappe, Harry Kane och James Rodriguez. Golden glove (bäste målvakt i ett VM): Emiliano Martinez, Thibaut Courtois, och Manuel Neuer.
NRK:s expertkommentator Kristoffer Lökberg skakar på huvudet när ”debut”-märkena kommer på tal. – Det är skrattretande, säger norrmannen. – Till sist handlar det bara om pengar. Jag hatar allt som Fifa gör för att gå i den kommersialiserade riktningen, som att skapa sånt här. Men man blir ju inte överraskad över vilka drag de är villiga att göra.
Han reagerar på att samtliga norska spelare hade på sig märket under premiärsegern mot Irak. – Det ser ju bara dumt ut. Självklart är det debutanter i ett lag som kommer till VM för första gången på åtta, tio år eller gör sitt allra första VM. Och så ska du spela med märket i en match – eller så kommer en avbytare in som ska göra sin debut och ha märket på sig. Men känner bara: ”va!?”.
Debut-emblemen lanserades först i baseballens MLB där stjärnspelarens Paul Skenes kort såldes på auktion för runt tio miljoner kronor. – Det handlar bara om pengar och Fifa skyr inga medel när det handlar om att generera ännu mera pengar, säger Kristoffer Lökberg.
Expressen erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se
ANNONS
Senaste nyheter
Norska supportrar varnas i New Jersey
Norges fotbollsförbund har uppmanat norska supportrar att undvika tågförbindelsen mellan Manhattan och arenan i New...

None
None

Egypten stoppas från Seattleresa efter VM-seger
Egypten har tvingats ändra sina planerade resor inför den sista gruppspelsmatchen. Laget fick inte tillstånd...

Kalmar FF slog AIK i Linköping
Kalmar FF besegrade AIK med 2–0 i en träningsmatch som spelades på Stångebro sportfält i...
