Kritik mot stjärnornas SM-frånvaro

Illustration

Sport

Kritik mot stjärnornas SM-frånvaro

Av RedaktionenPublicerad: 24 juni 13:142 min

Rullskidornas SM under årets SM-vecka i Karlstad får återigen genomföras utan merparten av Sveriges främsta längdåkare. Trots att tävlingarna sänds direkt i tv är endast en åkare från A-landslagen, Anton Grahn, anmäld till mästerskapet.

Inför helgens tävlingar var 17 damer och 37 herrar anmälda. Urban Nilsson, assisterande tävlingsledare, säger att arrangörerna hade hoppats på ett större deltagande från landslagsåkarna. Enligt honom hade deras medverkan sannolikt också lockat fler deltagare till tävlingarna. Han framhåller dessutom att SM-veckan ger åkarna möjlighet att synas genom de direktsända sändningarna och bygga sina egna varumärken.

Enligt Urban Nilsson har arrangörerna haft kontakt med Svenska skidförbundet, där beskedet varit att deltagandet avgörs av åkarna och deras klubbar. Frånvaron av landslagsstjärnor är samtidigt inget nytt fenomen. Under de senaste fyra åren har endast två A-landslagsåkare deltagit i rullskid-SM, Marcus Grate år 2023 och Anton Grahn år 2026.

Även tv-bolaget som sänder tävlingarna är kritiskt till situationen. Ulf Nilsson, projektledare för SM-veckan, säger att mästerskapet är ett tillfälle att visa upp sporten för publik och potentiella nya utövare. Han uppger också att frågan om rullskidornas framtida plats på SM-veckan kan behöva diskuteras tillsammans med Riksidrottsförbundet och framtida arrangörsorter, eftersom tävlingarna kräver omfattande resurser för att genomföras i stadsmiljö.

Lars Öberg, längdchef på Svenska skidförbundet, säger att förbundet sedan flera år undviker att planera landslagsläger eller andra landslagsuppdrag som sammanfaller med SM-veckan sommar. Samtidigt anser han att det inte är rätt att ställa krav på landslagsåkarna att delta under en viktig träningsperiod. Enligt Lars Öberg ser förbundet dock positivt på att så många landslagsåkare som möjligt väljer att tävla och exponera både sig själva och sina föreningar.

Rullskid-SM avgörs på en citybana i Karlstad med start och mål vid Stora Torget. Mästerskapet inleds med 20 kilometer masstart på lördagen och avslutas med sprint på söndagen. Tävlingarna är en del av SM-veckan sommar, som samlar omkring 3 000 aktiva i 30 olika idrotter.

ANNONS

Dela artikel:Laddar…

Vi använder cookies

Vi använder cookies för nödvändiga funktioner samt, vid ditt samtycke, statistik och marknadsföring.

Nödvändiga

Krävs för att webbplatsen ska fungera.

Alltid aktiv

Statistik

Hjälper oss förstå hur webbplatsen används.

Marknadsföring

Används för marknadsföring och annonser.

Läs mer i integritetspolicyn och cookiepolicyn.