Fransk polis vill ställa in Diamond League i Paris

Illustration

Sport

Fransk polis vill ställa in Diamond League i Paris

Av RedaktionenPublicerad: 26 juni 13:552 min

En värmebölja slår till mot Europa.

Nu vill fransk polis ställa in helgens Diamond League-gala i Paris, rapporterar AP.

Därmed är Mondo Duplantis medverkan hotad.

En värmebölja har dragit in över stora delar av Europa och temperaturer på uppemot 40 grader har uppmätts under veckan.

Nu går fransk polis ut och begär att flera arrangörer ska ställa in sina evenemang i helgen, däribland Diamond League-galan i Paris, med hänvisning till det extrema vädret, rapporterar AP.

Myndigheten säger att de kommer tvingas att följa ordern om de inte går med på det frivilligt, eftersom räddningstjänsten måste fokusera på de mest utsatta grupperna.

En som hade tänkt tävla i helgen är svenske stavhopparen Mondo Duplantis, men det är alltså oklart om det kommer bli tävlingar. Franska friidrottsförbundet, som arrangerar tävlingen, säger till AP att de inte mottagit ordern.

Tidigare i veckan sade arrangören att de planerade att genomföra tävlingarna, men i ett anpassat format.

Som ett resultat av detta kommer endast elitidrottare att tillåtas tävla i Paris. Denna anpassning säkerställer att evenemanget kan genomföras med högsta möjliga säkerhetsstandard, säger de i ett uttalande.

Expressen erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se

ANNONS

Dela artikel:Laddar…

Vi använder cookies

Vi använder cookies för nödvändiga funktioner samt, vid ditt samtycke, statistik och marknadsföring.

Nödvändiga

Krävs för att webbplatsen ska fungera.

Alltid aktiv

Statistik

Hjälper oss förstå hur webbplatsen används.

Marknadsföring

Används för marknadsföring och annonser.

Läs mer i integritetspolicyn och cookiepolicyn.