
Illustration
Byggde SM-banan i vattnet – med 18 ton sand
Sören Andersson fick en idé på julfesten.
Det slutade i en speciell längdhoppsbana i SM.
– Det här är en miljö jag aldrig har skådat, säger SVT:s friidrottsexpert Alhaji Jeng.
Utanför Museiparken i centrala Karlstad avgjordes längdhoppet i lag-SM.
Den unika banan var placerad mitt i en damm och 18 ton sand hade fraktats dit. Allt kom från en idé från IF Götas Sören Andersson.
– Det var vid julfesten i vintras som jag kom på den här idén och den togs väl emot. Vi vill synas där vi inte är i vanliga fall, säger han.
SVT:s friidrottsexpert Alhaji Jeng höjde på ögonbrynen och säger att han aldrig har sett något liknande.
– Det är vanligt att man bryter ut längdhoppet från en arena men att man gör det på det här sättet med längdhoppsbanan och sandgropen i vattnet är en miljö som jag aldrig skådat i alla fall, säger han.
IF Götas Emilia Kjellberg vann längdhoppet på 6,19 meter. Varken Khaddi Sagnia eller talangen Ayla Hallberg Hossain var med.
– Jag jobbar i närheten så jag har gått förbi här varje dag den här veckan och har sett banan byggas fram. Vilket jobb de har gjort! säger hon om banan.
ANNONS
Senaste nyheter
Phil Mickelson missar The Open efter avhopp
Phil Mickelson kommer inte att spela The Open på Royal Birkdale. Han har dragit tillbaka...

IFK Göteborg tappade genrepet mot HamKam
IFK Göteborg avslutade sina förberedelser inför den allsvenska återstarten med en 2–1-förlust mot norska HamKam...

Landslagets svar efter SVT-chocken – pikar profilen
Det händer innan match och är över på några minuter. Men det svenska draget på...

Galna avslutningen som ger 1,5 miljoner
Sist i loppet med drygt 300 meter kvar. – Jag blev irriterad, säger segerkusken och...
