Byggde SM-banan i vattnet – med 18 ton sand

Illustration

Sport

Byggde SM-banan i vattnet – med 18 ton sand

Av RedaktionenPublicerad: 27 juni 17:052 min

Sören Andersson fick en idé på julfesten.

Det slutade i en speciell längdhoppsbana i SM.

– Det här är en miljö jag aldrig har skådat, säger SVT:s friidrottsexpert Alhaji Jeng.

Utanför Museiparken i centrala Karlstad avgjordes längdhoppet i lag-SM.

Den unika banan var placerad mitt i en damm och 18 ton sand hade fraktats dit. Allt kom från en idé från IF Götas Sören Andersson.

– Det var vid julfesten i vintras som jag kom på den här idén och den togs väl emot. Vi vill synas där vi inte är i vanliga fall, säger han.

SVT:s friidrottsexpert Alhaji Jeng höjde på ögonbrynen och säger att han aldrig har sett något liknande.

– Det är vanligt att man bryter ut längdhoppet från en arena men att man gör det på det här sättet med längdhoppsbanan och sandgropen i vattnet är en miljö som jag aldrig skådat i alla fall, säger han.

IF Götas Emilia Kjellberg vann längdhoppet på 6,19 meter. Varken Khaddi Sagnia eller talangen Ayla Hallberg Hossain var med.

– Jag jobbar i närheten så jag har gått förbi här varje dag den här veckan och har sett banan byggas fram. Vilket jobb de har gjort! säger hon om banan.

ANNONS

Dela artikel:Laddar…

Vi använder cookies

Vi använder cookies för nödvändiga funktioner samt, vid ditt samtycke, statistik och marknadsföring.

Nödvändiga

Krävs för att webbplatsen ska fungera.

Alltid aktiv

Statistik

Hjälper oss förstå hur webbplatsen används.

Marknadsföring

Används för marknadsföring och annonser.

Läs mer i integritetspolicyn och cookiepolicyn.