Åsa Edlund Jönsson lämnar SOK

Illustration

Sport

Åsa Edlund Jönsson lämnar SOK

Av RedaktionenPublicerad: 23 juni 12:042 min

Åsa Edlund Jönsson avslutar sitt uppdrag som generalsekreterare för Sveriges Olympiska Kommitté. Hon har haft rollen sedan den 1 februari 2023, då hon efterträdde Gunilla Lindberg, och lämnar tjänsten den 31 augusti.

I ett pressmeddelande beskriver Åsa Edlund Jönsson tidpunkten för avskedet som naturlig. Under hennes tid som generalsekreterare har Sveriges Olympiska Kommitté genomfört två olympiska spel. Hon uppger också att organisationen nyligen avslutat sitt främsta vinter-OS, redovisade sitt starkaste intäktsår hittills under 2024 och att utvecklingen har vänt i en positiv riktning efter ett ekonomiskt mer utmanande fjolår.

Åsa Edlund Jönsson har under sin tid även varit adjungerad ledamot i Sveriges Olympiska Kommittés styrelse. När hon tillträdde arbetade organisationen mot kapacitetsmål om 20 medaljer vid vinter-OS 2026 och OS 2028. Vid årsmötet 2025 beslutades att målen inför vinterspelen 2026 och sommar-OS i Los Angeles 2028 ska vara kapacitet för 20 medaljer på vinterspelen och 15 medaljer på sommarspelen.

Nuvarande sportdirektören Fredrik Joulamo tar över som tillförordnad generalsekreterare. Enligt ordföranden Hans von Uthmann, som lett Sveriges Olympiska Kommitté sedan 2023 och omvaldes för en ny fyraårsperiod 2025, ger tidpunkten för beskedet goda möjligheter att rekrytera en permanent efterträdare inför OS i Los Angeles 2028.

Arbetet med att hitta en ny generalsekreterare ska enligt Sveriges Olympiska Kommitté inledas efter sommaren.

ANNONS

Dela artikel:Laddar…

Vi använder cookies

Vi använder cookies för nödvändiga funktioner samt, vid ditt samtycke, statistik och marknadsföring.

Nödvändiga

Krävs för att webbplatsen ska fungera.

Alltid aktiv

Statistik

Hjälper oss förstå hur webbplatsen används.

Marknadsföring

Används för marknadsföring och annonser.

Läs mer i integritetspolicyn och cookiepolicyn.