Argentinafans i skottlossning före VM-match

Illustration

Sport

Argentinafans i skottlossning före VM-match

Av RedaktionenPublicerad: 22 juni 00:482 min

På väg till Argentinas VM-match mot Algeriet i Kansas City hamnade supportern Alejandro och hans sällskap mitt i en skottlossning. Deras Uber-förare träffades av kulor och skadades när gruppen färdades mot Arrowhead Stadium.

Alejandro berättar att resan från Miami hade gått enligt plan tills en bil passerade i hög hastighet på motorvägen. Kort därefter hördes två kraftiga smällar. Först trodde sällskapet att bilen fått punktering, men föraren meddelade snart att han hade blivit skjuten. Alejandro uppger att han då såg två skottskador i förarens ben och ringde nödnumret 911. Med instruktioner från larmoperatören försökte han stoppa blödningen och hålla föraren vid medvetande tills hjälp anlände.

Enligt uppgifter inträffade fem skottlossningar längs en cirka åtta kilometer lång sträcka under tisdagen. Totalt skadades fyra personer och en man avled efter att ha påträffats med skottskador i en kraschad bil. En av de skadade uppgavs ha livshotande skador.

Alejandro beskriver väntan på polis och ambulans som osäker eftersom ingen visste varifrån skotten hade kommit eller om faran var över. När räddningspersonal anlände kände gruppen lättnad. Han säger också att polisen försäkrade dem om att föraren väntades överleva sina skador.

Trots händelsen valde sällskapet att fortsätta till arenan. Polisen körde dem dit i en patrullbil och de hann fram till avspark. Alejandro berättar att upplevelsen var svår att ta in eftersom gruppen kort tidigare hade hjälpt en skottskadad person innan de stod på läktaren och följde matchen.

Kansas City är den minsta av VM:s värdstäder sett till invånarantal och har länge haft problem med skjutvapenvåld. Under 2025 registrerade stadens polis 138 mord. Året innan dödades en person och 29 skadades i samband med firandet av Kansas City Chiefs Super Bowl-seger.

Polisen söker fortfarande efter den 22-årige Oscar Sanchez-Munoz, som misstänks ligga bakom tisdagens skottlossningar. Jacob Becchina vid Kansas City-polisen uppger att omfattande resurser används i sökandet. Samtidigt påpekar han att säkerhetsinsatsen kring VM är omfattande med lokal polis, sheriffmyndigheter, federala agenter och militärpolis på plats.

Borgmästaren Quinton Lucas säger att Kansas City, liksom övriga USA, har problem med skjutvapenvåld och att invånarna vill se lösningar. Alejandro, som bor i Miami, menar att den stora tillgången till vapen är en central orsak till att liknande händelser inträffar. Trots den omskakande upplevelsen säger han att han fortfarande kan uppskatta mästerskapet och att man måste gå vidare i livet i stället för att fastna i vad som kunde ha hänt.

ANNONS

Dela artikel:Laddar…

Vi använder cookies

Vi använder cookies för nödvändiga funktioner samt, vid ditt samtycke, statistik och marknadsföring.

Nödvändiga

Krävs för att webbplatsen ska fungera.

Alltid aktiv

Statistik

Hjälper oss förstå hur webbplatsen används.

Marknadsföring

Används för marknadsföring och annonser.

Läs mer i integritetspolicyn och cookiepolicyn.