
Illustration
Ralf Rangnick: Domarna ger storlagen fördelar
Österrikes förbundskapten Ralf Rangnick menar att vissa landslag får fördelar av domarna under VM.
– Jag har en misstanke att de inte har tillräckligt med mod för att ta beslut mot de dominerande stora landslagen, säger han.
Österrike möter Algeriet i Kansas City i en match som avgör vem som går vidare i gruppen, men också om vem som tvingas möta Spanien i nästa runda. Mycket av förhandssnacket har handlat om att båda lagen går vidare vid ett oavgjort resultat, och risken för att lagen är nöjda med det.
Men inför matchen slog Österrikes förbundskapten Ralf Rangnick tillbaka mot de misstankarna.
– Vi kan inte gå in i en match och vara okej med oavgjort, säger han. Samma sak gäller för Algeriet. Vi får se vad som händer med fem till tio minuter kvar, men jag går inte in och säger till laget att vi spelar för lika.
Han använde samma pressträff för att kritisera hur VAR används under VM.
Han menar att storlagen får fördelar och pekar bland annat på Tysklands 1-0 mot Ecuador.
Målet föranleddes av en hög spark av Aleksandar Pavlović, men trots att det även såg ut som att han träffade Ecuadors Pedro Vite med sin fot, så dömdes inte målet bort.
Ecuadors spelare var också ursinniga efter målet.
– VAR måste göra sitt jobb oavsett vem som spelar, säger den tidigare Manchester United-tränaren Rangnick.
– Nu, jag har en misstanke att de inte har tillräckligt med mod för att ta beslut mot de dominerande stora landslagen.
ANNONS
Senaste nyheter
De 12 största utmanarna till att ta klivet upp i Hockeyallsvenskan
Av 40 lag är det endast ett som i slutändan tar klivet upp en division,...

Jörgen Strand Larsen ber om ursäkt till hela landet
Jörgen Strand Larsen missade straff i Norges förlust mot Frankrike. Efteråt bad han om ursäkt...

Hissen räddade Jenrry Mejias liv
Hissen åkte ner i stället för upp. Det räddade Jenrry Mejias, 36, liv. Några sekunder...

England bjuder upp till målfest?
Artikeln innehåller annonslänkar. Mer info Nu riskerar laget att missa slutspelet. Kroatien är en svag...
