Ralf Rangnick: Domarna ger storlagen fördelar

Illustration

Sport

Ralf Rangnick: Domarna ger storlagen fördelar

Av RedaktionenPublicerad: 27 juni 07:452 min

Österrikes förbundskapten Ralf Rangnick menar att vissa landslag får fördelar av domarna under VM.

– Jag har en misstanke att de inte har tillräckligt med mod för att ta beslut mot de dominerande stora landslagen, säger han.

Österrike möter Algeriet i Kansas City i en match som avgör vem som går vidare i gruppen, men också om vem som tvingas möta Spanien i nästa runda. Mycket av förhandssnacket har handlat om att båda lagen går vidare vid ett oavgjort resultat, och risken för att lagen är nöjda med det.

Men inför matchen slog Österrikes förbundskapten Ralf Rangnick tillbaka mot de misstankarna.

– Vi kan inte gå in i en match och vara okej med oavgjort, säger han. Samma sak gäller för Algeriet. Vi får se vad som händer med fem till tio minuter kvar, men jag går inte in och säger till laget att vi spelar för lika.

Han använde samma pressträff för att kritisera hur VAR används under VM.

Han menar att storlagen får fördelar och pekar bland annat på Tysklands 1-0 mot Ecuador.

Målet föranleddes av en hög spark av Aleksandar Pavlović, men trots att det även såg ut som att han träffade Ecuadors Pedro Vite med sin fot, så dömdes inte målet bort.

Ecuadors spelare var också ursinniga efter målet.

– VAR måste göra sitt jobb oavsett vem som spelar, säger den tidigare Manchester United-tränaren Rangnick.

– Nu, jag har en misstanke att de inte har tillräckligt med mod för att ta beslut mot de dominerande stora landslagen.

ANNONS

Dela artikel:Laddar…

Vi använder cookies

Vi använder cookies för nödvändiga funktioner samt, vid ditt samtycke, statistik och marknadsföring.

Nödvändiga

Krävs för att webbplatsen ska fungera.

Alltid aktiv

Statistik

Hjälper oss förstå hur webbplatsen används.

Marknadsföring

Används för marknadsföring och annonser.

Läs mer i integritetspolicyn och cookiepolicyn.