Jeffery Taylor återvänder till Norrköping

Illustration

Sport

Jeffery Taylor återvänder till Norrköping

Av RedaktionenPublicerad: 24 juni 19:422 min

Jeffery Matthew Taylor är klar för Norrköping Dolphins och återvänder därmed till Sverige efter omkring två decennier utomlands. Den 37-årige basketspelaren, som är född i Norrköping, uppger att beslutet var enkelt eftersom han länge haft en önskan att avsluta sin karriär i klubben från hemstaden.

Norrköping Dolphins beskriver värvningen som en av de största i Svenska Basketligans historia. Taylor framhåller att det känns speciellt att komma tillbaka och att han under många år känt en stark längtan hem. Enligt honom var det aldrig aktuellt med någon annan svensk klubb.

Jeffery Taylor valdes som nummer 31 i NBA-draften 2012 av Charlotte Bobcats, numera Charlotte Hornets. Han blev senare den andre svenske spelaren att debutera i NBA efter Jonas Jerebko. Taylor representerade även Sveriges herrlandslag och deltog i EM-slutspelet 2013.

Den senaste säsongen spelade han för U-BT Cluj-Napoca i Rumänien, där han var med och vann ligan, cupen och supercupen. Före tiden i Rumänien tillbringade han sju säsonger i Real Madrid. Under åren i den spanska storklubben spelade han 463 matcher och erövrade 13 titlar, däribland EuroLeague 2018, fyra ligatitlar, tre cuptitlar, fyra supercuptitlar och en Interkontinental Cup.

Norrköping Dolphins klubbdirektör David Bergström beskriver värvningen som mycket betydelsefull för klubben. Han lyfter fram Jeffery Taylors långa och framgångsrika karriär och säger att klubben under lång tid hoppats få hem honom till Norrköping.

ANNONS

Dela artikel:Laddar…

Vi använder cookies

Vi använder cookies för nödvändiga funktioner samt, vid ditt samtycke, statistik och marknadsföring.

Nödvändiga

Krävs för att webbplatsen ska fungera.

Alltid aktiv

Statistik

Hjälper oss förstå hur webbplatsen används.

Marknadsföring

Används för marknadsföring och annonser.

Läs mer i integritetspolicyn och cookiepolicyn.