
Illustration
Iranska kritiken: Är en katastrof för oss
SEATTLE. Mehdi Taremi, 33, tar bladet från munnen.
Han riktar skarp kritik mot hur Iran behandlas under VM.
– Det här VM:et är en katastrof, säger han.
Iran har precis spelat 1–1 mot Egypten när Mehdi Taremi kommer ut till den mixade zonen.
33-åringen är inte så sugen på att prata om matchen, om det bortdömda målet, om den dramatiska avslutningen eller om väntan som grupptrea.
Han vill prata om hur Iran behandlas under mästerskapet.
På grund av att USA och Iran är i konflikt får inte det iranska landslaget stanna längre än 24 timmar i sträck i USA under fotbolls-VM.
De spelade alla sina gruppspelsmatcher i USA men tvingades ändå att flytta sin VM-bas till Mexiko och Tijuana. Direkt efter matchen mot Egypten i Seattle tvingades de därför flyga tillbaka till Tijuana.
– Vi har klagat på det här ända sedan början. Det här VM:et är en katastrof. En katastrof, säger Taremi.
Foto: MATTHEW CHILDS / REUTERS
Anfallaren riktar sin kritik mot bland annat Fifa och berättar om besöket från Gianni Infantino, Fifas ordförande.
– De borde ha löst alla de här problemen, men tyvärr har de inte lyckats sedan mästerskapet började. Infantino kom till vårt omklädningsrum inför den första matchen och sa: ”Det här är bara början”. Gruppspelet avslutas i morgon och fortfarande har vi inte vår logistikpersonal här. De har inte fått visum, säger Taremi.
Det är inget fel på Tijuana. Taremi älskar staden och människorna i den.
– Men i en professionell tävling på den här nivån är det inte rätt. Vi måste återigen resa tillbaka, utan återhämtning, utan någonting. Det är inte rättvist. Om Fifa tycker att det är rättvist, okej då får de tycka det. Men vi tycker inte det.
Taremi skickar sedan ut flera retoriska frågor till den samlade journalistkåren. Alla ställer sina frågor på engelska. Ingen iransk press är på plats.
– Vem vill hjälpa oss? Vem? Om de vill att vi ska åka ur turneringen, okej då får det bli så. Men det är inte rättvist. Vi får ingen återhämtning och vi har ingen logistikpersonal här som kan hjälpa oss. Vi har klagat på de här sakerna hela tiden, men ingen hjälper oss. Ingen.
Anfallaren fortsätter att få frågor om matchen men vill hela tiden återkomma till problemen utanför planen.
– Vi vill skicka ett budskap om fred till människor. Till människorna i Iran, utanför Iran, till Fifa och till alla. Men vi får ingen fred från andra. Vem ska lösa problemet åt oss? Vem? Fifa? Jag vet inte. USA? Jag vet inte vem. Nämn bara ett namn för mig.
Taremi tvingas avbryta intervjun för att en presskonferens ska börja. Men det han vill få fram är att alla förtjänar samma förutsättningar.
Iran har fortfarande chansen att gå vidare till sextondelsfinal som en av de åtta bästa grupptreorna.
ANNONS
Senaste nyheter
Jörgen Strand Larsen ber om ursäkt till hela landet
Jörgen Strand Larsen missade straff i Norges förlust mot Frankrike. Efteråt bad han om ursäkt...

Hissen räddade Jenrry Mejias liv
Hissen åkte ner i stället för upp. Det räddade Jenrry Mejias, 36, liv. Några sekunder...

England bjuder upp till målfest?
Artikeln innehåller annonslänkar. Mer info Nu riskerar laget att missa slutspelet. Kroatien är en svag...

VM 2026 i dag – höjdpunkter och matcher den 27 juni
Fotbolls-VM har gått in i sista gruppspelsomgången. Här är dagens höjdpunkter, spelschema och tv-tider –...
