Gustaf Lagerbielke om norska firandet

Illustration

Sport

Gustaf Lagerbielke om norska firandet

Av RedaktionenPublicerad: 23 juni 20:452 min

De norska landslagsspelarnas synkroniserade roddfirande har fått stor uppmärksamhet under fotbolls-VM. Efter Norges 3–2-seger mot Senegal samlade Erling Haaland sina lagkamrater framför supportrarna för firandet, som enligt uppgifter leddes av lagkaptenen Martin Ødegaard.

Segern mot Senegal säkrade en plats i sextondelsfinalen för Norge. Erling Haaland gjorde två av målen och stod därmed på fyra fullträffar i turneringen. De svenska spelarna har samtidigt noterat den stora uppmärksamhet som firandet fått.

Under tisdagens presskonferens sade Gustaf Lagerbielke att firandet synts på många håll och att han märkt av uppmärksamheten kring det. Han uppgav också att han själv inte skulle delta i något liknande och att han och flera andra mest reagerar med en suck när tv-kamerorna återkommande riktas mot inslaget.

På frågan om svenska supportrar borde skapa en egen variant hänvisade Gustaf Lagerbielke till ramsan Kanna på. Han sade samtidigt att det är positivt om något kan bidra till kontakten mellan spelare och supportrar, och att det fungerar väl för Norge.

Elliot Stroud delade uppfattningen att det norska firandet blivit något uttjatat eftersom det används vid många tillfällen. Han konstaterade samtidigt att resultaten talar för Norge och sade att han värderar Kanna på-ramsan högre än det norska roddfirandet.

Inför den avslutande gruppmatchen stod Norge på sex poäng, lika många som Frankrike men med sämre målskillnad. Mötet mellan lagen avgör vilket lag som vinner gruppen.

ANNONS

Dela artikel:Laddar…

Vi använder cookies

Vi använder cookies för nödvändiga funktioner samt, vid ditt samtycke, statistik och marknadsföring.

Nödvändiga

Krävs för att webbplatsen ska fungera.

Alltid aktiv

Statistik

Hjälper oss förstå hur webbplatsen används.

Marknadsföring

Används för marknadsföring och annonser.

Läs mer i integritetspolicyn och cookiepolicyn.