England tappade poäng efter mållöst möte

Illustration

Sport

England tappade poäng efter mållöst möte

Av RedaktionenPublicerad: 24 juni 00:052 min

England lyckades inte följa upp premiärsegern med ytterligare en vinst när laget spelade 0–0 mot Ghana i VM-gruppspelet i Boston. Trots ett stort bollinnehav hade England svårt att skapa farliga lägen och matchen slutade utan mål.

Den första halvleken bjöd på få offensiva initiativ från båda lagen. Inget av lagen lyckades få iväg ett enda skott på mål, något som inte hade inträffat i en VM-match sedan mötet mellan Belgien och Kroatien 2022. Insatsen fick kritik från flera håll. I en tv-sändning beskrev experten Bojan Djordjic halvleken som sömnig, medan domarexperten Jonas Eriksson kallade spelet för ett sömnpiller. Den tidigare engelske landslagsanfallaren Alan Shearer sade i BBC:s sändning att England behövde sluta välja den säkra passningen hela tiden och menade att spelet före paus var för enkelt och bekvämt.

Englands assisterande förbundskapten Anthony Barry sade i en halvtidsintervju att Ghana varit svårt att bryta ned och att tålamod därför var avgörande. Enligt Barry ville England bygga sina anfall från en stabil grund.

Efter paus ökade England trycket och skapade några målchanser. Den största kom i den 86:e minuten när inhopparen Nico O'Reilly nickade i ribban. Kort därefter fick lagkapten Harry Kane ett öppet läge nära mål, men avslutet gick över ribban.

Efter två gruppspelsmatcher står både England och Ghana på fyra poäng. Därmed har lagen i praktiken säkrat avancemang till sextondelsfinal. I den avslutande gruppomgången ställs England mot Panama, medan Ghana möter Kroatien.

ANNONS

Dela artikel:Laddar…

Vi använder cookies

Vi använder cookies för nödvändiga funktioner samt, vid ditt samtycke, statistik och marknadsföring.

Nödvändiga

Krävs för att webbplatsen ska fungera.

Alltid aktiv

Statistik

Hjälper oss förstå hur webbplatsen används.

Marknadsföring

Används för marknadsföring och annonser.

Läs mer i integritetspolicyn och cookiepolicyn.